Morao sam da se vratim u njenu Italiju. Bio sam spreman da nastavim putovanje i traganje. Ona je čekala da je ponovo otkrijem. Vratio sam se tamo sa novom energijom, sa novim vizuelno-performativnim konceptom, ali sa starim pitanjem. Novi serijal imao je dve etape. Prvu sam realizovao na samom početku juna 2013. godine, a drugu mesec dana kasnije. Nova susretanja svetlosti desila su se u Breši, Posanju, Trevizu, Veroni, Padovi, Peruđi, Sijeni, Pizi i Vernaci. Nažalost, veći deo video-zapisa performanasa i fotografija je uništen usled tehničkih komplikacija. Ipak, ostalo je ponešto.
Ovaj performativni serijal nazvao sam “Njen život u reči i žici - Gde je Milena/Dov'e' Milena/Where is Milena”. Uvod za ovaj serijal desio se na koncertu “Burning The Moon” moje grupe theINVISIBLES, održanog 20. aprila 2013. godine, gde sam u toku pesme na Milenine stihove “U pakosti svih sedam dana/Nella malizia dei sette giorni” istovremeno izveo adekvatan performans. O tome sam već pisao ovde. Tada sam prvi put koristio instalaciju i kostim koji su kasnije postali vizuelni ključ narednih italijanskih performanasa. Ovoga puta, umesto detalja sa Mileninih slika i zodijačkih obeležja dana u nedelji, na crnim i ljubičastim trakama prikačenim za malu žičanu konstrukciju, visile su reči. Bilo ih je 36, koliko i Mileninih godina na ovom svetu (toliko ima i fotografija u ovom članku). To su bile reči koje su obeležile sve te njene godine, njeno stvaranje. Takođe, to su reči i imena za sve ono što čini život svakog umetnika, svakog stvaraoca, svakog čoveka. Dakle, ponovo je dihotomija pronašla svoje mesto i u ovom delu puta. Reči na instalaciji ispisane su na dva jezika - engleskom i italijanskom, i istovremeno su i verbalizovani mozaik Mileninog sveta, ali i mali univerzalni rečnik života u kome se svako može pronaći i prepoznati.
U smislu vizuelne estetike ovim sam performansima napravio jednu promenu, zanimljivu transformaciju koja, čini mi se, otvara nove poglede i nova tumačenja Milene kao celine, ali i moje percepcije iste. Pitanja koja sam postavljao u ovom serijalu ostala su poprilično ista: “Gde je Milena?” i “Gde je umetnik?”. Konačne odgovore nisam našao, ali sam im se nakon ovog dela traganja značajno približio.
Ovoga puta neću ulaziti u dublja i opširna objašnjnenja. O ovom putovanju neka dela govore. Ostavljam vam fotografske i poetske beleške do novog traganja dok se putovanje ne nastavi. Ostavljam vam reči. Njene. Moje. Naše. Ostavljam vam mesec.
Ispleo sam mesec
od malog kotura žice.
Istkao sam po njegovim krugovima
dihotomije njenih reči
od crnog i ljubičastog satena.
od crnog i ljubičastog satena.
Krenuli smo opet na put
bez znanja o njegovom kraju.
Neobični mesec i ja.
Čuvao me je i nije se plašio dana.
Drugačiji mesec od žice, reči i satena
što se u meduzu pretvara.
Put je bio uzbudljiviji od sna.
Put je bio uzbudljiviji od sna.
Nisam se bojao stramputica
jer me je sigurni mesec
vodio tragom svoje tajne.
Zatvorio sam oči i pratio njegovu svetlost
bez pitanja
jer sam mu znao pravo ime.
MESEC JE MILENA!
MILENA JE MESEC!
MILENA JE MESEC!
1. MASKA
Sijena/Siena, jul 2013.
2. RAZDVOJENOST
Piza/Pisa, jul 2013.
3. POEZIJA
Verona, jul 2013.
4. RUKE
Breša/Brescia, jun 2013.
5. NEPRIPADANJE
Posanjo/Possagno, jun 2013.
6. POSVEĆENOST
Peruđa/Perugia, jul 2013.
7. PATNJA
Peruđa/Perugia, jul 2013.
8. UMETNOST
Sijena/Siena, jul 2013.
9. BOL
Piza/Pisa, jul 2013.
10. OČI
Padova, jul 2013.
11. SLIKE
Posanjo/Possagno, jun 2013.
12. TAJNA
Verona, jun 2013.
13. NOĆ
Padova, jul 2013.
14. OSEĆANJA
Verona, jun 2013.
15. MELANHOLIJA
Verona, jun 2013.
16. MORE
Trevizo/Treviso, jun 2013.
17. GLAS
Posanjo/Possagno, jun 2013.
18. GRADOVI
Verona, jun 2013.
19. DIHOTOMIJA
Verona, jun 2013.
20. ISTINA
Padova, jun 2013.
21. SVETLOST
Verona, jun 2013.
22. BOJE
Peruđa/Perugia, jul 2013.
23. LJUBAV
Breša/Brescia, jun 2013.
24. PRIJATELJSTVO
Verona, jul 2013.
25. SAMOĆA
Posanjo/Possagno, jun 2013.
Posanjo/Possagno, jun 2013.
26. PUTOVANJE
Verona, jul 2013.
27. VODA
Trevizo/Treviso, jun 2013.
28. POVRATAK
Verona, jun 2013.
29. ČEKANJE
Verona, jun 2013.
30. MESEC
Verona, jun 2013.
Steta sto su snimci i slike izgubljeni, ali i ono sto je ostalo je vrlo upecatljivo!
ReplyDeleteHvala! Ostalo je nešto manje od pola snimaka i sedamdesetak fotografija... Ostalo je nešto i to je važno!
DeleteOdlična forma! Ne stiče se utisak da su u pitanju fragmenti koji su izmakli tehničkim problemima, već jedna vrlo uspela kompozicija gde svaki od 36 delova čitaoca vrlo aktivno vraća na pitanje ne samo gde je umetnik, već gde je i on sam sa datom "temom".
ReplyDeleteI, još jednom, dopada mi se kada pomogneš čitaocu da sagleda značenje same instalacije.
Hvala na komentaru i iznošenju gledišta. Mnogo mi znači kad od svih vas dobijem povratnu informaciju i kada shvatim da sam izgleda na dobrom putu. Iako možda umetnička dela ne treba dodatno objašnjavati, ipak mislim da je, u vreme kada ljudi nažalost često nisu u mogućnosti da se dublje misaono angažuju oko dela savremene umetnosti, izuzetno važno pružiti im osnovne smernice i na taj način ih pozvati da se otvore ka jednom novom mikrosvetu koji će im možda doneti baš ono ili delić toga što traže ili očekuju od umetnosti.
Delete